Wat is Peppol?
Ontdek Peppol, wat het betekent, waar het wordt gebruikt, wie het kan aansluiten en welke processen je moet volgen.
Het begon als een project voor het 'Competitiveness and Innovation Program' van de Europese Unie, dat liep van mei 2008 tot augustus 2012.
Peppol werd ontwikkeld om problemen bij elektronische aanbestedingen op te lossen en het voor Europese overheden gemakkelijker te maken om handel te drijven. Het uiteindelijke doel was om grensoverschrijdende, elektronisch ondersteunde aanbestedingsprocedures te standaardiseren.
Na afloop van het succesvolle project werd in België de OpenPeppol Association opgericht om het werk voort te zetten. De OpenPeppol Association is een non-profitorganisatie die bestaat uit leden uit zowel de publieke sector als de privésector.
Waarom gebruiken bedrijven Peppol?
Bedrijven geven de voorkeur aan Peppol omdat het een eenvoudige en veilige manier is om elektronische transacties af te handelen, zoals e-facturen.
E-facturatie wordt steeds populairder vanwege de vele voordelen, zoals eenvoud, veiligheid en, nog belangrijker, tijd en kosten. Bovendien stellen overheden over de hele wereld nu e-factureringsmandaten in om hen in staat te stellen belastingwetten beter te controleren en te handhaven en collect BTW van bedrijven af te dragen.
Sinds 18 april 2020 zijn alle overheidsorganisaties in de EU wettelijk verplicht om Peppol-facturen te ontvangen. De theorie achter deze beslissing is dat het voor bedrijven eenvoudiger wordt om in heel Europa handel te drijven, zonder dat ze te maken krijgen met verschillende nationale standaarden.
Peppol is een open en interoperabel netwerk, wat betekent dat verschillende apparaten en systemen probleemloos met elkaar kunnen communiceren, zonder dat de gebruiker daar moeite voor hoeft te doen. Iedereen die geregistreerd is, kan er gebruik van maken en overheden hoeven bijvoorbeeld geen eigen systeem op te zetten, maar maken in het hele land gebruik van Peppol.
Daarnaast zijn sommige overheidsinstanties, zoals de National Health Service (NHS) in het Verenigd Koninkrijk, voorstander van het gebruik van het netwerk. In de afgelopen jaren is de NHS overgestapt op het gebruik van Peppol-standaarden in de toeleveringsketen. Er werd aangekondigd dat vanaf 1 oktober 2019 alle Electronic Data Interchange (de computer-naar-computer uitwisseling van bedrijfsdocumenten in een standaard elektronisch formaat, bekend als EDI) voortaan via het Peppol-netwerk zou worden verstuurd.
Wie kan Peppol gebruiken?
Op dit moment zijn er OpenPeppol-leden in 38 landen en bedrijven op deze locaties kunnen profiteren van de eenvoudige uitwisseling van documenten over de grenzen heen.
In Europa maken onder andere Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zweden en Italië deel uit van het netwerk. Buiten Europa maken landen als Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland ook gebruik van het netwerk om elektronische facturen uit te wisselen.
Hoe werkt Peppol?
Ten eerste, als bedrijven zich willen installeren met Peppol, moeten ze bij een provider zijn die een gecertificeerd Access Point heeft, zoals Unifiedpost Group.
Zodra dit is ingesteld, kan de leverancier e-facturen naar het Access Point sturen, dat het document vervolgens valideert om er zeker van te zijn dat het via het Peppol-netwerk kan worden verzonden. Nadat deze controle is voltooid, wordt het document naar het Access Point van de koper gestuurd om te worden gevalideerd en verwerkt in hun crediteurenadministratie (AP).
De factuur van de leverancier wordt automatisch ingevoerd in het systeem van de koper, wat tijd bespaart omdat gegevens niet handmatig hoeven te worden ingevoerd en gecontroleerd.
De juiste leverancier kiezen
Het is cruciaal om een e-facturatieprovider te kiezen die verbinding kan maken met Peppol en andere lokale netwerken.
Op Unifiedpost Group zijn we een gecertificeerde Peppol Access Point provider en zijn we belastingplichtig in meer dan 60 landen. Onze uitgaande oplossing, Channelis compatibel met talrijke B2B- en landspecifieke overheidsnetwerken.
Met Channel kunnen bedrijven eenvoudig e-facturen maken in een formaat dat voor hen werkt en Channel zal hun documenten en gegevens uitwisselen naar de ontvanger (netwerk, bedrijf of individuele ontvanger). Ontdek hier meer over onze Channel oplossing.