Welkom op de website van Unifiedpost Group! Wij en derden gebruiken cookies op onze websites. We gebruiken ze om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en onze marketingactiviteiten te ondersteunen. Je kan meer lezen over onze cookies en je voorkeuren wijzigen door te klikken op 'Mijn instellingen wijzigen'. Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons Privacy cookiebeleid.

Wat is elektronisch aanbesteden?

Ontdek de definitie, procedures en voordelen van e-procurement en wat de term betekent voor het toeleveringsproces van bedrijven.

Klaar voor jouw oplossing op maat?
Neem contact op

Soms ook bekend als 'leveranciersuitwisseling', is het doel van e-aanbesteding om goederen of diensten op het juiste moment tegen de gewenste prijs te verkrijgen. E-aanbesteding kwam voor het eerst op gang in de jaren 1980 na de invoering van elektronische gegevensuitwisseling (EDI). EDI maakte het elektronisch delen van documenten tussen bedrijven en particulieren mogelijk, waardoor fysieke distributie niet langer nodig was. Dit was destijds baanbrekend en betekende grote veranderingen voor inkoop.

Hoe werkt e-procurement?

E-aanbesteding maakt gebruik van een gesloten systeem dat geregistreerde gebruikers met elkaar verbindt om goederen of diensten aan te vragen, te bestellen en uit te wisselen. Interacties tussen voorkeursleveranciers vinden doorgaans plaats in de vorm van offertes, inkooporders en facturen. Traditioneel waren er handmatige processen met veel leveranciersbeheer en gegevensinvoer. E-inkoop vermindert en automatiseert dergelijke taken.

Een bedrijf maakt meestal gebruik van een externe leverancier van e-procurement. De derde partij beschikt over de technologie, de expertise en de voortdurende investeringen die zorgen voor een efficiënt en geautomatiseerd toeleveringsproces.

Belangrijke onderdelen van een succesvol e-inkoopsysteem zijn het beheer van e-facturatie, e-orders en e-inkoop.

       
  • E-facturatie - De elektronische uitwisseling van een factureringsdocument tussen een leverancier en een koper.
  •    
  • E-orders - Orders die in elektronisch formaat worden aangemaakt, verzonden en ontvangen tussen leverancier en afnemer.
  •    
  • E-inkoop - De automatisering van het inkoopproces vanaf het aanmaken van de aanvraag (een officiële bestelling) tot en met de betaling.

Als een bedrijf eenmaal een provider heeft gevonden die kan voorzien in het beheer van hun behoeften, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de provider kan integreren in bestaande bedrijfssystemen. Met toonaangevende leveranciers, zoals Unifiedpost Groupkunnen bedrijven hun bestaande ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) of boekhoudsoftware behouden en profiteren van één naadloos samenwerkende workflow zonder dat er veel IT-werk nodig is.

Waarom gebruiken bedrijven e-procurement?

Voor vooruitstrevende bedrijven is e-procurement om een aantal redenen zinvol: 

       
  • Automatisering/kostenbesparing - Het automatiseren van het inkoopproces en het elimineren van handmatige taken bespaart tijd en zorgt voor een snellere betalingscyclus.  
  •    
  • Verbeterde workflows - Belanghebbenden en medewerkers hebben de mogelijkheid om efficiënt te werken met technologie. Ze kunnen inkoopactiviteiten monitoren, wat leidt tot geoptimaliseerde inkoopprestaties en een hogere productiviteit.  
  •    
  • Zichtbaarheid/rapportage - Gebruikers kunnen de status van transacties in realtime bekijken en aanpasbare rapporten genereren. 
  •    
  • Vrije middelen - Handmatige taken behoren tot het verleden, wat betekent dat werknemers zich kunnen richten op zinvollere activiteiten.

 

Hoe begint u aan uw e-procurement reis?

Unifiedpost Groupe-procurement oplossingen helpen bedrijven één consistent, geautomatiseerd procure-to-pay proces te creëren, ongeacht de channel, het protocol of de technologie van de betrokken leveranciers. Ons toonaangevende Crossnet netwerk maakt een veilige uitwisseling van toeleveringsdocumenten mogelijk tussen bedrijven van alle soorten en maten.

Bedrijven kunnen met andere deelnemers communiceren via één enkele technische verbinding, waardoor de IT-infrastructuur niet hoeft te veranderen. Meer dan een miljoen bedrijven wisselen hun documenten en gegevens al uit via Crossnet.

Lees meer over ons e-procurementaanbod en vind een oplossing die geschikt is voor uw type bedrijf.

Vertel ons wat uw bedrijf nodig heeft en wij vinden de perfecte oplossing

Neem contact op