Welkom op de website van Unifiedpost Group! Wij en derden gebruiken cookies op onze websites. We gebruiken ze om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en onze marketingactiviteiten te ondersteunen. Je kan meer lezen over onze cookies en je voorkeuren wijzigen door te klikken op 'Mijn instellingen wijzigen'. Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons Privacy cookiebeleid.
Nieuws

Unifiedpost Group betreedt Italiaanse en Spaanse markten

Unifiedpost Group kondigt vandaag twee overnames aan op de Italiaanse en Spaanse markt en voegt meer dan 85.000 KMO's toe aan zijn one-stop-shop platform.

Klaar voor jouw oplossing op maat?
Neem contact op

Bij de publicatie van de financiële resultaten voor het boekjaar 2020 vorige week, bevestigde Unifiedpost Group al dat het zich zal blijven richten op organische groei, gecombineerd met gerichte overnames voor markt- en productuitbreiding. Na de beursgang in september vorig jaar en de aankondiging van drie overnames in december, kondigt het bedrijf nu zijn tweede golf van overnames aan, namelijk het Spaanse Sistema Efactura en het Italiaanse Digithera.

Met de overname van het Italiaanse elektronische facturatieplatform Digithera (Digithera srl), met hoofdkantoor in Milaan, boort Unifiedpost Group de Italiaanse markt aan. Digithera werd opgericht in 2014 en biedt een oplossing voor het verbinden van klanten en leveranciers om een veilige, elektronische uitwisseling van documenten afkomstig uit de toeleveringsketen van KMO's mogelijk te maken. Daarnaast levert het Italiaanse softwarebedrijf ook Unifiedpost Group met de specifieke lokale vereisten om zijn platform te verbinden met lokale kmo's en overheidsdiensten. Vandaag de dag heeft Digithera ongeveer 20.000 actieve KMO's op zijn platform. Digithera past voornamelijk een indirecte verkoopstrategie toe, vergelijkbaar met die van Unifiedpost Group, die gebaseerd is op een uitgebreid partnernetwerk van ongeveer 1.200 wederverkopers.

Zoals zo vaak zijn lokale overheidsverplichtingen met betrekking tot e-facturatie ook in Italië een stimulans voor de uitbreiding van Unifiedpost Group's platform. In 2015 had Italië het grootste btw-deficit van alle EU-lidstaten, €35 miljard, wat Italië ertoe aanzette om verplichte regelgeving voor e-facturatie in te voeren. Sinds 2015 moeten facturen die worden gegenereerd voor alle zakelijke transacties die naar de Italiaanse overheidsinstanties (d.w.z. FatturaPA) gaan, in elektronische vorm worden aangemaakt en ondertekend en worden verzonden via het gegevensuitwisselingssysteem genaamd "Sistema di Interscambio" (SdI). Vanaf 1 januari 2019 moet SdI ook worden gebruikt voor alle andere facturen tussen alle soorten bedrijven.

Deze overname stelt Unifiedpost Group in staat om de concurrerende Italiaanse e-facturatiemarkt te betreden. Digithera zal verder kunnen groeien door het leveren van nieuwe diensten bovenop zijn documentdiensten, zoals betalingsdiensten en werkkapitaalfinanciering.

Sistema Efactura (Sistema Efactura SL) heeft haar hoofdkantoor in Madrid, waardoor Unifiedpost Group kan uitbreiden naar de Spaanse markt. Door het aanbieden van een volledig digitaal facturatie ecosysteem voor bedrijven en overheidsinstellingen, verlaagt het platform van Sistema Efactura de kosten en verhoogt het de efficiëntie en veiligheid met naadloze toegang tot betalingen en financiering. Het stelt Spaanse mkb-bedrijven ook in staat om elektronisch facturen uit te wisselen met overheidsinstellingen, wat sinds 2015 wettelijk verplicht is. Het bedrijf bedient momenteel meer dan 10 grote klanten, zoals financiële en overheidsinstellingen, en heeft 65.000 leveranciers in zijn netwerk.

Sistema Efactura werd in december 2019 opgericht als een afsplitsing van Eurobits Technologies, en werd later overgenomen door Tink AS in een poging om zijn open-bankingplatform uit te breiden. Tink wil nu de e-facturatieactiviteiten volledig verkopen.

De twee bedrijven samen hadden een totale omzet van €1,91 miljoen (EBITDA €0,44 miljoen) in 2019 en €1,63 miljoen (EBITDA €0,30 miljoen) in 2020.

Op 18 maart 2021 ondertekende Unifiedpost Group een wederzijds bindend bod om 100% van het aandelenkapitaal te verwerven. Unifiedpost Group zal de overname van Digithera voor 18% financieren met aandelen en voor 82% met contanten. De overname van Sistema Efactura zal voor 100% gefinancierd worden met contanten.

De partijen hebben de intentie uitgesproken om de transactie met betrekking tot Digithera tegen 25 maart 2021 af te ronden. De transactie met betrekking tot Sistema Efactura werd ondertekend en afgerond op 18 maart 2021.

"Het aanboren van nieuwe ecosystemen en partnerschappen blijft een belangrijke hoeksteen voor onze duurzame groei op de lange termijn. Daarom zijn we verheugd om de overname van Digithera en Sistema Efactura aan te kondigen, waardoor we de lancering van ons platform in respectievelijk Italië en Spanje kunnen versnellen. Deze twee Zuid-Europese entiteiten zullen een strategische en belangrijke rol vervullen in de pan-Europese uitbreiding van Unifiedpost Group. Ze zullen ons ook helpen om ons aan te passen aan de lokale vereisten en om in contact te komen met overheden, wat cruciaal is in alle 26 landen waar we dit jaar onze MKB-oplossing, inclusief betalingsdiensten, uitrollen. Ik kijk ernaar uit om de medewerkers van Sistema Efactura en Digithera te verwelkomen in het Unifiedpost Group team, om samen te werken en om verder te bouwen aan ons wereldwijde netwerk voor communicatie en betalingen." Hans Leybaert, CEO en oprichter van Unifiedpost Group.

Vragen

Hans Leybaert, CEO

+32 477 23 94 80

hans.leybaert@unifiedpost.com

Laurent Marcelis, CFO

+32 477 61 81 37

laurent.marcelis@unifiedpost.com

Over Unifiedpost Group

Unifiedpost Group wil het toonaangevende cloudgebaseerde platform worden voor zakelijke diensten voor kmo's, gebaseerd op "Documenten", "Identiteit" en "Betalingen". Unifiedpost beheert en ontwikkelt een 100% cloudgebaseerd platform voor administratieve en financiële diensten dat realtime en naadloze verbindingen mogelijk maakt tussen de klanten van Unifiedpost, hun leveranciers, hun klanten en andere partijen in de financiële waardeketen. Met haar one-stop-shop oplossingen heeft Unifiedpost Groupals missie om administratieve en financiële processen eenvoudig en slim te maken voor haar klanten. Sinds de oprichting in 2001 is Unifiedpost Group aanzienlijk gegroeid, met kantoren in 21 landen, meer dan 400 miljoen verwerkte documenten in 2020, meer dan 450.000 kmo's en meer dan 500 bedrijven via het platform.

Opmerkelijke feiten en cijfers:

  • Opgericht in 2001, met een bewezen staat van dienst
  • Omzet van 146 miljoen euro (pro forma 2020)
  • 1.000+ werknemers
  • 400+ miljoen documenten verwerkt in 2020
  • Diverse klantenportefeuilles in uiteenlopende sectoren (bankwezen, leasing, nutsbedrijven, media, telecommunicatie, reizen, sociale dienstverleners, publieke organisaties, etc.), variërend van grote internationale ondernemingen tot kleine en middelgrote ondernemingen.
  • Unifiedpost Payments, een volle dochteronderneming, is erkend als betalingsinstelling door de Nationale Bank van België.
  • Gecertificeerd Swift-partner
  • Internationale fusies en overnames
  • Genoteerd op de gereglementeerde markt van Euronext Brussel, symbool: UPG

(*) Waarschuwing voor toekomstige verklaringen: De hierin opgenomen verklaringen kunnen voorspellingen, toekomstverwachtingen, meningen en andere toekomstgerichte verklaringen bevatten met betrekking tot de verwachte verdere prestaties van Unifiedpost Group op de markten waarop het actief is. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op de huidige inzichten en aannames van het management met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen. Ze bevatten uiteraard bekende en onbekende risico's, onzekerheden en andere factoren die gerechtvaardigd lijken op het moment dat de verklaringen worden afgelegd, maar die mogelijk onjuist blijken te zijn. De werkelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen kunnen wezenlijk verschillen van de resultaten, prestaties of gebeurtenissen die worden uitgedrukt of geïmpliceerd in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Tenzij vereist door de toepasselijke wetgeving, neemt Unifiedpost Group geen verplichting op zich om toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht bij te werken, te verduidelijken of te verbeteren in het licht van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere elementen en kan daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld. De lezer wordt gewaarschuwd niet overmatig te vertrouwen op toekomstgerichte verklaringen.

Informatie correct op de publicatiedatum van het persbericht, 19 maart 2021.

Vertel ons wat uw bedrijf nodig heeft en wij vinden de perfecte oplossing

Neem contact op