Startup FinTech-bedrijf Facturis en de traditionele bank: Hoe doen ze het?
In dit interview vertelt Nico Ten Wolde, CEO van Facturis, meer over de ontwikkelingen in de financieel technische (FinTech) wereld.
In dit interview vertelt Nico Ten Wolde, CEO van Facturis, meer over de ontwikkelingen in de financieel technische (FinTech) wereld.
Hoe is Facturis ontstaan uit de Rabobank?
De Rabobank is in 2010 gestart met een strategische oriëntatie om haar toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen voor haar zakelijke klanten te vergroten. De Rabobank wil diensten leveren binnen de bedrijfsprocessen van klanten waar en wanneer dat nodig is. Waar de Rabobank zich van oudsher richt op het aanbieden van producten zoals transacties, financieringen en verzekeringen, wilde ze diensten aanbieden om het volledige order-to-cashflow proces van haar klanten te ondersteunen. Dit gaat verder dan het uitvoeren van transacties en het verstrekken van financiering. Door verschillende diensten aan te bieden die in synergie werken op één platform, heeft de klant lagere operationele kosten en minder behoefte aan externe financiering. Om dit te bereiken is de Rabobank een samenwerking aangegaan met Unifiedpost in de vorm van Facturis. Unifiedpost levert de technologie voor het facturatieplatform.
Wat is de doelgroep van Facturis? Wat doe je om het product aan deze doelgroep te koppelen?
Facturis richt zich op de zakelijke markt, met de primaire focus op het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dit type organisaties moet van veel verschillende partijen diensten afnemen om de financiële en administratieve processen te optimaliseren. Doordat zij diensten van verschillende partijen afnemen, is er onvoldoende inzicht in en grip op het totale financiële proces. Door diensten van verschillende partners integraal op één platform aan te bieden, geven wij ondernemers meer inzicht in hun financiële situatie. Dat gaat verder dan het versturen van facturen - het gaat erom dat rekeningen zo snel mogelijk betaald worden.
Iedereen heeft het over de veranderende rol van de banken, onder andere door de FinTech-initiatieven. Wat zijn volgens jou de dingen die we nu al merken?
Wat ik zie is dat 10 jaar geleden een bank de enige plek was die je zou overwegen voor financiële diensten, dit is niet altijd meer het geval. Denk aan FinTech partijen als Adyen, die op een platform een breed scala aan financiële producten van banken en andere financiële instellingen aanbieden. De klant heeft niet langer rechtstreeks te maken met een traditionele bank. Daarnaast zien we een sterke groei van (crowd) funding platforms. De financiering wordt niet langer via een bank verkregen. Meer recent zullen verschillende blockchain initiatieven en de aankomende implementatie van PSD2 nieuwe kansen creëren voor spelers buiten de traditionele bankwereld.
Waarom denkt u dat banken steeds meer zullen samenwerken met FinTech-bedrijven? Wat is het voordeel voor de banken?
Aan de ene kant hebben banken vaak te maken met complexe legacy systemen die de mogelijkheden beperken om snel nieuwe oplossingen te implementeren. Aan de andere kant hebben banken te maken met het implementeren en onderhouden van nieuwe regels en voorschriften met de huidige processen. Dit maakt het bijna onmogelijk om snel innovaties te implementeren. FinTech bedrijven kunnen snel nieuwe concepten lanceren voor specifieke doelgroepen. Door samenwerking met banken wordt de kracht van het bestaande merk en de distributie channel optimaal benut. Een win-win situatie voor de klant, het FinTech bedrijf en een bank.
Dankzij de flexibiliteit van InvoiceCredit kunnen bedrijven de geldstroom stroomlijnen
Wat was het grootste succes in Facturis?
De lancering van de pilot Factuurkrediet. Het Factuurkrediet is een dynamisch werkkapitaalkrediet dat real-time meebeweegt met de (uitgaande) factuurstroom van een onderneming. Hierdoor hoeft de ondernemer niet steeds terug naar zijn bank om zijn kredietlijn aan te passen. Door de flexibiliteit van InvoiceCredit kunnen bedrijven de geldstroom stroomlijnen en zo hun werkkapitaal optimaliseren. InvoiceCredit voorziet in de behoefte van bedrijven aan een krediet dat fluctuaties in de facturenstroom weerspiegelt en dat meegroeit met het bedrijf.
Wat is uw grootste uitdaging binnen Facturis?
Onze grootste uitdaging is om de snelheid te behouden die je als FinTech nodig hebt om succesvol te zijn en te kunnen blijven innoveren. Wet- en regelgeving en legacysystemen beperken soms de snelheid om snel nieuwe diensten te lanceren binnen grote bedrijfsorganisaties. In samenwerking met grote organisaties, zoals banken, staan we voor de uitdaging om een balans te vinden tussen snelheid en het invoeren van nieuwe bancaire diensten.
Hoe heeft zo'n creatief denkende startup binnen de (traditionele) bank zo goed aangeslagen?
Enerzijds met veel missiewerk binnen de Rabobank in de vorm van presentaties en het schrijven van vele memo's om de juiste stakeholders binnen en buiten de Rabobank te overtuigen. Anderzijds heeft de komst van Wiebe Draijer (directievoorzitter Rabobank) ons enorm geholpen met de adoptie van Facturis binnen de Rabobank. Met de oprichting van een afdeling FinTech & Innovatie heeft de Rabobank een duidelijke keuze gemaakt voor de adoptie van FinTech bedrijven in de toekomst.
Wat is volgens jou het meest succesvolle FinTech-initiatief op de markt? Noem er een die gelanceerd is en een die nog niet gelanceerd is.
- Gelanceerd: Kabbage: Kabbage is een Amerikaanse FinTech die binnen een paar minuten de financieringsaanvraag van een consument of MKB'er kan beoordelen.
- Niet gelanceerd: Easytrade, een innovatieve oplossing voor het afdekken van valutarisico's van (internationale) bedrijven. Easytrade is een nieuw FinTech-initiatief van het Rabobank Moonshot Program, een intern acceleratieprogramma gericht op het realiseren van vooruitstrevende ideeën van medewerkers.
Wat zijn volgens u de belangrijkste FinTech-ontwikkelingen in de nabije toekomst?
De komende jaren zie ik grote veranderingen in risicomanagement. Door de toepassing van AI en machine learning kunnen we risico's beter inschatten en kansen benutten met een veel groter voorspellend vermogen. Dit heeft een positieve impact op klanten, we kunnen diensten leveren precies op het moment dat de klant het nodig heeft. Daarnaast zal de integratie van blockchain-initiatieven en virtuele valuta's binnen de financiële sector een enorme aanloop nemen. Met de implementatie van PSD2 is het voor FinTech-bedrijven mogelijk om de oude en de nieuwe wereld te combineren. Dit zorgt voor een geleidelijke adoptie van deze nieuwe ontwikkelingen voor klanten.